Saturday 23 November 2013

Mulakan Bisnes Bakeri TANPA MODAL

Bismillah.

Assalamualaikum.

Selalu tak dengar orang bercakap 'macam mana nak buat bisnes, aku tak ada modal'. Hmm, modal apa yang dimaksudkan ye? Modal biasanya bermaksud duit la kan? Berapa duit yang diperlukan baru boleh start bisnes bakeri? RM 1k? RM 20k? RM 100k? 

Ada ke duit dalam akaun kita sebanyak tu? Kalau ada pun, duit sebanyak tu kita simpan semata-mata nak mulakan bisnes bakeri? Dalam angan-angan nak buka kedai bakeri dan nak hias cantik-cantik warna pink lagi. Nasihat saya, tak perlu. Mulakan bisnes bakeri anda tanpa modal. Gunakan apa yang ada saja. Mulakan dari rumah! 

Kebanyakan orang, sanggup tunggu bertahun-tahun untuk kumpul modal sebelum mulakan bisnes dan akhirnya modal kemana, bisnes kemana. Jika dah terdetik difikiran anda untuk mulakan bisnes bakeri ni, sila mulakan SEKARANG!

Tak benarlah kalau saya kata mula-mula bisnes tak guna duit langsung. Beli tepung, beli gula pun dah kena keluar duitkan. Tapi saya yakin duit yang dikeluarkan tu pasti akan dipulang balik lepas pelanggan beli tart shell ni. Kemudian, saya pusing balik modal yang diperolehi dari hasil jualan untuk beli bahan-bahan dalam kuantiti yang lebih banyak. Kalau ada untung lebih, jangan pula laiai belanja benda-benda yang tak diperlukan. Gunakan untung yang terlebih sedikit tu untuk beli alat-alat yang lebih efisen kegunaannya bagi memudahkan kita meningkatkan penghasilan produk. Bila produk bertambah, keuntungan juga bertambah. Insyaallah alat-alat canggih yang kita dapat beli pun bertambah.

Contohnya sebelum ni saya hanya gunakan hand mixer biasa jenama Pensonic. Letihnya toksah cakaplah sebab sekali buat mixer tu hanya dapat tampung 1 adunan. Pastu kene pegang lagi. Ada untung lebih saya beli mixer 7L jenama Berjaya. Sangat mudah! Sekali buat boleh masuk 4 adunan terus. Sekarang saya masih dalam usaha kumpul modal untuk beli mixer yang lebih besar. Insyaallah.

Alat penekap tart shell pun dulu saya hanya pinjam dari kak Nora, cikgu yang ajar saya buat tart shell ni. Sempatla mengharungi tempahan yang banyak masa Hari Raya Puasa yang lepas guna penekap yang dipinjam tu. Ketika pinjam tu pun kenalah amanah sebab bukan murah alat yang dipinjam tu. Saya serahkan sekali sedikit deposit sebelum pinjam alat tu dari kak Nora. Tq kak :) Sekarang Alhamdullillah kami dah memiliki 2 alat penekap tu dan masih kumpul modal untuk beli penekap yang auto pula atau mungkin upah designer untuk design mesin yang bersesuaian. Insyaallah masih dalam perancangan.

Saya akui, mula-mula buat bisnes kecil-kecilan ni memang kene banyak sabar. Malahan sekarang pun saya masih dalam kategori kecil-kecilan. Jadi masih banyak mesin-mesin yang lebih canggih perlu dibeli. Untung yang kita dapat tu tak boleh la nak digunakan untuk benda yang sepatutnya. Biarlah orang nampak kita tak mampu nak beli rumah besar, kereta mahal, melancong luar negara, yang penting kita tau apa yang kita buat dan hala tuju bisnes kita.

Jadi, kepada sesiapa yang berniat untuk buat loan atau kumpul modal yang banyak untuk mulakan bisnes, melalui pengalaman saya yang tak seberapa ni, saya nasihatkan batalkan saja niat tu. Mari kita sama-sama bina bisnes TANPA MODAL tetapi dengan ILMU.

Jumpa di entri seterusnya ya!

Terima kasih sudi mengikuti blog ni :)


2 comments:

  1. salam...singgah blogwalking..tqsm atas sharing yang bermanfaat

    ReplyDelete
  2. penkongsian mnari ttg bisnes bakeri..

    smoga ramai lagi boleh buat mcm cik..

    ReplyDelete