Wednesday 18 November 2015

Perkembangan Bisnes Selepas 2 Tahun. (Part 1-Kisah Pindah Kedai Atas)

Assalamualaikum.

Bismillah,,

Hampir 2 tahun dah update blog ni. hari ni tergerak hati nak tulis entri baru. Semoga diberi kekuatan serta kelapangan untuk sentiasa update blog ni.

Terima kasih pada yang sudi baca dan ada yang tinggalkan komen sepanjang 2 tahun blog ni tidak dikemaskini. Dalam diam, view semakin meningkat dan ada beberapa entri menjadi top search di Google. Alhamdulillah.

Hmm.. sebenarnya banyak yang berlaku sepanjang 2 tahun ni kalau berkaitan bisnes bakeri. Entri yang terakhir, kami masih lagi beroperasi dari rumah dan masih mengambil pembantu secara part time. InsyaAllah saya ringkaskan ya.

Tahun 2014 (Pindah kedai atas)

Awal tahun 2014, dapat mesej dari kak Aisyah (owner printing company yang kami selalu berurusan). Kak Aisyah tanya, 'kedai sebelah ofis akak ni ada kosong, penyewa lama dah pindah kedai bawah. Nak sewa tak?'. Masa tu saya jawab dengan ragu-ragu lagi. Maklumlah tak ada keyakinan lagi. Takut tak mampu nak bayar sewa lah, bayar bil-bil lagi. Tapi kak Aisyah cakap, kalau tak cuba, tak tahu..

Jadi hari tu jugak kami bayar deposit kedai atas tu. Orang kata, fast action, fast result. Ye dak? Ubahsuai mana yang patut. Modal untuk ubahsuai sebenarnya agak banyak tapi disebabkan suami yang buat kerja-kerja ubahsuai tu, dapatlah diskaun.. hehe.

Jadi bermulalah perjalanan bisnes kami di kedai tingkat atas tu.

Tampal iklan kerja kosong kat tangga bawah, ada beberapa orang yang berminat. Mana yang sesuai kami terima dan sampai sekarang masih bersama.

Jom tengok gambar keadaan kedai pertama Haneesa (kedai atas).

Proses pemasangan partition dan sinki


Proses sebelum cat dengan warna baru

Dah siap ubah suai. Warna cat yang dipilih oren dan krim

Kerja-kerja buat tart shell pun dah boleh mula.

Ruang pejabat

Ada beberapa kali kelas tart kami buat kat kedai atas ni.


Masa dikedai atas ni, kami mengamalkan dasar pintu tertutup.. hehe. maksudnya apa? Maksudnya tak semua orang tahu tentang kewujudan kedai ni. Kedai ni hanya menjadi pusat operasi untuk buat tart shell. Hanya customer yang dah membuat temujanji dan dikenali saja berpeluang masuk. Pintu pun sentiasa berkunci.

Ok, tulah antara proses yang berlaku sepanjang tahun 2014. Setahun kami beroperasi di kedai atas tu. Banyak sangat kenangan. Kemudian tahun 2015 kami diberi rezeki untuk pindah ke kedai bawah pula. Yang ni nanti saya cerita di entri yang lain ya. :)

3 comments:

  1. tahniah sis..teruskan usaha majukan bisnes..seronok sy baca..;)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. terima kasih ya sis sudi baca blog ni :)

    ReplyDelete
  3. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete