Saturday, 15 February 2014

Mulakan Bisnes Pastri Dengan PEMBANTU

Bismillah.

Assalamualaikum.

Saya yakin kebanyakan pembaca blog ini merupakan peniaga yang menjalankan operasi dari rumah. Tak kisah melibatkan sebarang perniagaan sekali pun. Saya juga bermula dari rumah. Memandangkan kita beroperasi dari rumah, ramai yang fikir kita perlu buat semuanya seorang diri. Sebagai contoh dalam bisnes pastri yang beroperasi dari rumah atau lebih kerap dipanggil homemade, para peniaga lebih gemar basuh alat-alat sendiri, bancuh dan bentuk tepung sendiri, bungkus sendiri, jual sendiri, buat marketing sendiri, semuanya nak dibuat seorang diri. Jika kita melakukan semuanya seorang diri, semestinya tiada peningkatan dalam penghasilan produk dari segi kuantiti mahu pun kualiti.

Sebagai contoh, pada peringkat permulaan bisnes (ketika itu memang saya lakukannya seorang diri),
pengeluaran maksimum produk yang saya mampu hasilkan (sekiranya saya bekerja 10am-10pm tanpa cuti) adalah 10 balang/sehari. Sekiranya saya bekerja dari 10am-10pm tanpa cuti selama seminggu, maksimum pengeluaran yang dapat saya hasilkan cuma 70 balang/seminggu. 

Apa akan jadi jika permintaan mencecah 100 balang/minggu? Saya terpaksa tidak tidur selama beberapa hari dan bekerja 24jam tanpa henti (memang pernah saya lakukan ketika raya tahun lepas) untuk pastikan pengeluaran selari dengan permintaan. Apa pula akan jadi sekiranya permintaan melebihi 200 balang/minggu? Mustahil saya dapat siapkan tempahan sebanyak itu dalam tempoh semiggu. Jadi saya akan terpaksa menolak permintaan mereka yang ingin menempah tart shell kerana saya tak dapat menampung permintaan kuantiti yang melebihi 100 balang/seminggu. Semestinya agak mustahil untuk kembangkan bisnes dan saya pernah terpaksa kurangkan membuat iklan/promosi sebab saya khuatir tak dapat nak menampung permintaan. Ini semua tidak patut berlaku sekiranya kita nak kembangkan bisnes.

Jadi saya terpaksa terima hakikat yang saya memang memerlukan bantuan! Saya tak boleh nak buat seorang diri sekiranya saya memang bersungguh nak kembangkan bisnes ni. Selepas lebih kurang 2 bulan saya buat kerja seorang diri, saya terpaksa iklankan juga jawatan kosong sebagai pembantu saya. Saya hanya mulakan dengan iklan di personal FB sahaja. Ada seorang kenalan yang sanggup jadi pembantu tapi hanya sehari seminggu.

Perkara biasa yang akan terjadi pada kita yang biasa buat kerja sendir ialah sukar mempercayai orang. Dalam fikiran waktu tu 'boleh ke dia buat cantik mcm aku buat?' 'Boleh ke dia buat laju mcm aku buat?' 'Boleh ke dia jaga oven mcm aku buat?'. Sangat terseksa jiwa ketika itu sebab tengok orang lain buat kerja yang kita selalu buat sendiri dan selalunya kita buat mengikut spesifikasi kita sendiri. Tapi saya sentiasa ingatkan diri saya sendiri yang ' SAYA PERLUKAN BANTUAN!'.

Bermula dari situ saya terpaksa beri kepercaya pada orang lain. Sebab saya tahu bisnes saya tak akan berkembang jika saya tak minta bantuan orang lain.

Kemudian saya giatkan lagi banyak iklan dan promosi untuk dapatkan lebih banyak permintaan sebab saya dah semakin yakin yang saya dah ada bantuan untuk hasilkan produk sebanyak mana kuantiti yang diperlukan. Alhamdulillah kini kami memerlukan minimum 4-5 orang pembantu dalam sehari untuk memastikan pengeluaran selari dengan permintaan.

Sampai disini sahaja untuk entri kali ni. Insyaallah untuk entri seterusnya saya akan kongikan tips-tips untuk membuat iklan, pengagihan tugas dan pengiraan kos gaji pekerja.

Terima kasih sudi ikuti blog ni. Jumpa, dientri seterusnya ya ;)


                


3 comments:

  1. Salam..hehe,, ,seronok bace blog lela ni..smpai kat yg ni..eh2 da abis lak..
    Nk mnambahkn ilmu..mudah-mudahan dpt dteruskn niat yg xkesampaian dulu :)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum akak..suka saya baca blog akak...saya sagt2 bermnat untuk buka bakeri...dan saya sgt meminati bidang bakeri...diharpakan blog akak dpat memberi Inspirasi kepada saya...nnti jenguk2 la blog saya yer.. www.ciksuhaini.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. asalam.saya orang baru dalam blog. Join la blog saya. shazwaniafiq.blogspot.com =)

    ReplyDelete