Sunday 13 October 2013

Permulaan Bisnes Bakeri

Sebenarnya saya masih lagi baru dalam bidang pastri ni. Tapi minat tu memang dah ada lama tertanam dalam diri ni. Tambahan lagi sejak wujud nya rancangan masakan yg menarik kat Astro kan. Paling menarik perhatian saya ialah rancangan Cup Cakes War, Cake Boss, Cup Cakes Girls dan byk lagi la rancangan yg berasas kan pastri ni.. Masa sedang tengok rancangan-rancangan TV tu dalam hati mesti cakap syok nya kalau dapat buat bisnes pastri macam diorang buat ni kan.. 

Nak dijadikan cerita, lepas melangsungkan perkahwinan dgn suami tercinta (saya sedang melanjutkan pelajaran dalam Master in Chemistry ketika itu) suami tidak galakkan saya untuk mencari pekerjaan sebab dia tau saya akan mengalami tekanan dan masa utk bersama keluarga akan berkurang akibat fokus dgn kerja (dia tahu sebab ketika kami bercinta sy masih dialam pekerjaan sbg pensyarah di sebuah IPTS). 

Akibat sangat bosan duduk dirumah sepanjang hari dan selalu menontan rancangan Cup Cakes Girls tu tiap hari, saya nekad utk cuba pelajari bidang pastri ni dgn serius. Jadi tangan ni laju saja lah bertanya Mr. GOOGLE untuk tahu lebih lanjut tentang bidang pastri ni. Jadi hasilnya banyaklah blog-blog pastri yg muncul disistem carian Google tu. Dan saya pun dengan semangatnya lah mulakan operasi mencipta blog sendiri. (Konon-konon nak mulakan perniagaan pastri online lah) Ketika itu saya reka nama online bakeri saya 'My Impian Bakery'. Ok blog dah ada tapi isi kandungan langsung tak ada idea sebab mmg tak ada ilmu lagi dalam bidang bakeri ni. 

Sebelum tidur malam tu saya nekad esok mesti kena belajar sesuatu tentang bakeri ni. Saya mesti masuk kelas bakeri! Nak tahu dapat ke tak saya masuk kelas bakeri tu? Nantikan entry yg seterusnya nya!

Love,
Lela

1 comment:

  1. saya tgh mencari penekap kulit tart gak... harga agak mahal sedikit.... boleh saya tahu mana boleh dapatkan yg harga hampir 1k tu... dan boleh saya tgk macam mana rupa dio.....

    ReplyDelete