Saturday 26 October 2013

Produk Pastri Tart Shell

Bismillah..

Untuk pengetahuan semua, saya telah mendaftarkan perniagaan bakeri saya sendiri di SSM pada 18 Mei 2013 atas nama Haneesa La Shoppe. Nama Haneesa diambil sempena nama ibu saya sendiri, Hanisah.

Berbekalkan oven kecil jenama Faber dan hand mixer jenama Pensonic yang dibeli oleh suami, saya mulakan pembuatan produk pastri saya. Produk yg mendapat sambutan dan masih aktif pembuatannya hingga sekarang ialah kulit tart atau tart shell.

Resepi tart shell ni saya perolehi ketika bekerja secara part time disebuah kedai menjual bahan bakeri dikawasan rumah saya, Zanora D'Shop. Walaupun gaji yg diberi RM2.50/jam, namun ilmu yg diberi sgt la tinggi nilainya. Terima kasih kak Nora dari Zanora D'Shop! Kak Nora juga sudi meminjamkan saya alat penekap acuan tart shell. Saya gunakan alat penekap tu sehinggalah saya mampu beli sendiri menggunakan duit hasil jualan tart shell (ketika itu perniagaan baru nak naik, org ramai masih belum biasa dgn produk tart shell dan harga alat tu agak mahal hampir cecah RM1k).

Sehingga ke hari ini Haneesa La Shoppe baru beroperasi selama lebih kurang 5 bulan dan Alhamdulillah kami kini telah memiliki 2 alat penekap tart shell, 1 Berjaya mixer 7L dan 1 oven 52L.
Insyaallah jumlah oven akan ditambah (memamg dah patut kene tambah pun).

Mengenai produk pastri tart shell pula mungkin ramai yg tak biasa dgn tart shell yg dah siap ni. Jika anda pergi ke kedai menjual bahan bakeri, mungkin anda pernah terlihat tart shell ni tapi kebanyakannya dihasilkan di kilang dan pembuatnya mungkin bkn Bumiputera (mengikut aduan dari pelanggan). Jadi kami mengambil keputusan utk menyelesaikan masalah ini dgn komersialkan tart shell ini ke peringkat yg lebih tinggi (bukan setakat jual kpd jiran dan kwn2 shj).

1 balang tart shell ni mengandungi 60pcs. Bermula 17 September 2013, kami telah menggunakan sistem pengedar. Bermakna, setiap pembelian runcit perlu melalui pengedar (kami hanya akan jual kepada pelanggan yg berminat utk beli secara borong). Bagi meningkatkan jualan pengedar, kami akan meminta bakal pelanggan yg bertanya tentang harga utk hubungi terus pengedar yg berhampiran dgn kawasan mereka. Senarai pengedar boleh didapati di http://www.facebook.com/HaneesaLaShoppe ;-)



                                  

3 comments:

  1. Tahniah la,... nak ikut jejak langkah ko jg,. good luck my dear friend... semoga bisnes bertambah maju,.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq lik.. Klu ada pape nk aku tlg g tau ye.. Insyaallah lik.. Kita semua boleh berjaya. ;-)

      Delete
    2. Kagum saya.....seronok tgk. Minat sgt dgn bidang pastri ni....teringin nk join...macam mn kalau saya nk jadi pengedar? Ada tak buka kelas untuk buat tart shell nie....?

      Delete